Endoproteza biodra

Informacje dla Pacjentów Sophien-Klinik Hanower

Endoproteza biodra

Szanowny Pacjencie,
Badania wskazują na ciężkie schorzenie stawu biodrowego przy którym konieczne jest wszczepienie protezy. Przed operacją będzie Pan / Pani rozmawiała na ten temat z lekarzem. Pacjent powinien znać możliwe powikłania, następstwa i ryzyko takiej operacji aby świadomie podjąć decyzję o jej przeprowadzeniu. Nasze informacje pomogą Państwu przygotować się do rozmowy z lekarzem.

Dlaczego proteza biodra jest konieczna?
Ruchomość stawu biodrowego jest bardzo ograniczona i sprawia ogromny ból. Przyczyną jest najczęściej zużycie stawu ( artroza ). Jest ona uwarunkowana genetycznie, zależy od wieku pacjenta, przebytych zapaleń lub uszkodzeń stawu.

Czy możliwe jest leczenie bez operacji?
Lekarstwa, oraz inne metody leczenia nie dają długotrwałych pozytywnych rokowań. Również zachowawcza operacja biodra nie daje dobrych rezultatów. Nasi lekarze polecają dlatego w tym przypadku wszczepienie endoprotezy.

Przebieg operacji
Sam zabieg przeprowadzamy w narkozie lub częściowym znieczuleniu. O dokładnych szczegółach, ryzyku i ewentualnych powikłaniach informujemy pacjenta przed operacją. Operacyjnie przygotowuje się staw do wszczepienia protezy. Następnie są dwie możliwości:

• wszczepienie kompletnej protezy (gdzie wymieniamy zarówno panewkę jak i główkę kości udowej)
  • wszczepienie częściowe (jeżeli tylko główka kości udowej jest do wymiany)

Protezę można umocować specjalnym „cementem“ który jest sztucznym tworzywem. Już po krótkim czasie, staw biodrowy można bez obawy obciążać. Gdy nie używa się „cementu“, proteza wrasta się w kości w ciągu kilku miesięcy. Po dokładnej analizie sytuacji pacjenta, jego wieku oraz stanu stawu biodrowego, lekarz decyduje o odpowiedniej metodzie operacji.

Możliwe komplikacje podczas operacji
Pomimo naszych intensywnych starań, w pojedynczych przypadkach może dojść do powikłań. Oto niektóre z nich:

• Reakcja alergiczna: Podczas podawania niektórych leków może dojść do opuchnięć, zaczerwienienia, swędzenia lub wymiotów.Są możliwe również poważniejsze objawy jak kołatanie serca, zaburzenia rytmu serca, skoki ciśnienia krwi, szok.
  • Krwotok: Uszkodzenie okolicznej tkanki, szczególnie naczyń krwionośnych, może spowodować krwotok wskutek czego konieczna może być transfuzja krwi. Bardzo rzadko razem z krwią może dojść do infekcji wątroby albo HIV. Alternatywnie można podać preparaty krwiozastępcze lub przeprowadzić autotransfuzję.
  • Uszkodzenie nerwu: Nawet po jego zszyciu, część nogi może być sparaliżowana.
  • Pęknięcie kości: Może do niego dojść przy niedoborach wapnia lub przy wymianie protezy. W takim przypadku złamanie jest stabilizowane za pomocą metalowych płytek i śrub. Przy uszkodzeniu panewki kości biodrowej, bardzo rzadko może dojść do uszkodzeń dużych żył i tętnic. Takie powikłanie wymaga operacji w jamie brzusznej.
  • Podczas wstrzykiwania leków, może dojść do zakażenia tkanek miękkich. Ze względu na często niewygodną pozycję na stole operacyjnym, może również dojść do lekkich odleżyn czy uszkodzeń skóry.Podrażnienie skóry prądem elektrycznym lub środkiem dezynfekcyjnym zdarzają się również bardzo rzadko.

Powikłamia pooperacyjne

• Krwiaki i krwotoki
  • Infekcje w polu operacyjnym: Wtedy często konieczna jest powtórna operacja. Niekiedy należy usunąć protezę i po wyleczeniu infekcji, wszczepić nową.
  • Ropne zapalenie kości jest bardzo rzadkie. Następstwem może być zesztywnienie stawu biodrowego a nawet w ekstremalnie rzadkim przypadku do utraty nogi.
  • Zaczopowanie naczyń krwionośnych przez skrzep krwi lub szpik kostny. Może wtedy dojść do niebezpiecznych objawów i niezbędna jest wtedy intensywna terapia.
  • Pęknięcia elementów metalowych.
  • Blizny: Są one szczególnie dokuczliwe u pacjentów mających do nich skłonności.
  • Pęknięcia zszytej tkanki powstają podczas zbyt wczesnego obciążenia biodra.
  • Różnicy w długości nogi nie można z całą pewnością wykluczyć.
  • Zwichnięcie stawu biodrowego: Może do niego dojść zwłaszcza w pierwszych miesiącach po operacji. Takie zwichnięcia należy w niektórzch przypadkach nastawiać operacyjnie.
  • Zwapnienia mięśni: Wymagają długiej fizjoterapii lub powtórnej operacji.
  • Poluźnienie protezy: Może wystąpić po wielu ( ca. 15 latach) i wymaga jej wymiany.

Na co należy uważać po operacji?
O zauważonych nieprawidłowościach jak mocne bóle, zaburzenia ruchu, czucia, barwy skóry itp. należy poinformować lekarza. Mogą to być objawy niedokrwienia tkanek lub uszkodzenia nerwów które wymagają natychmiastowego leczenia.. Obciążenie operowanej nogi jest dopuszczalne jedynie w stopniu określonym przez lekarza i możliwe jest najczęście jnatychmiast po operacjiEwentualne różnice w długości nóg, można skorygować nosząc wkładki ortopedyczne.

Jakie są efekty operacji?
Pacjenci są bardzo zadowoleni. Bóle ustąpiły lub są o wiele mniejsze. Ruchomość stawu biodrowego jest o wiele lepsza. Pacjent może się znowu bez bólu poruszać i odpowiednio do swojego wieku być sprawnym fizycznie.

Co lekarz powinien wiedzieć
Aby ocenić ryzyko operacji i kondycję pacjenta, lekarz musi wiedzieć o:

• chorobach przemiany materii i ważnych organów
  • ewentualnych chorobach zakaźnych
  • alergiach
  • krwotokach podczas poprzednich operacji i transfuzji krwi
  • komplikacjach przy gojeniu ran, ropniach
  • niedrożnościach naczyń krwionośnych
  • regularnym zażywaniu leków
  • paleniu tytoniu, spożywaniu alkoholu lub narkotyków